W ramach umowy franczyzowej, przekazywany jest pakiet, który zawiera takie elementy, jak:
- szeroko opisany sposób prowadzenia działalności
- obowiązek zaopatrywania się w materiały u konkretnego dostawcy
- prawa ochronne
- szkolenia nowych pracowników i managerów franczyzobiorcy
- zapewnienie akcji reklamowych przez franczyzodawcę
- zapewnienie materiałów reklamowych (jednakowych dla wszystkich franczyzobiorców)
- prawo kontroli dla franczyzodawcy
- klauzule zabezpieczające, mające na celu zobowiązanie do dochowania tajemnicy, zapobiegające w przyszłości wykorzystania wiedzy franczyzodawcy na jego szkodę.

Franchising to coraz popularniejszy model biznesowy. Jego skuteczność polega na oparciu własnej działalności o wypracowany i sprawdzony system ugruntowanej marki. Dla obu stron wiąże się to z wymiernymi korzyściami.
A dla franczyzobiorcy są nie małe: nie musi on dysponować dużym kapitałem finansowym, aby rozpocząć działalność; nie musi budować on własnego biznesu od samego początku, wiedzę i ugruntowaną markę dostaje już na starcie. Nie podejmuje on również ryzyka biznesowego, opartego na niesprawdzonych formułach.
W przypadku prowadzenia firmy na zasadzie franczyzy, korzyści finansowe można łatwo przewidzieć. W przypadku rozpoczynania działalności od zera, ciężko przewidzieć zyski, nie mówiąc już o tym, że zwykle w pierwszych miesiącach funkcjonowania i wprowadzania firmy na rynek, korzyści są raczej ujemne.

Dla franczyzodawcy to również spory wachlarz zalet. Przede wszystkim, to zwiększenie kanału dystrybucji, co w efekcie daje szerszą obecność na danym rynku. Jest to również świetna droga na rynki zagraniczne. Franczyzodawca nie musi samodzielnie rozbudowywać sieci biur zagranicą, co często jest bardzo długim i żmudnym procesem. Przerzuca to na franczyzobiorcę, którego zadaniem jest nie tylko prowadzenie danego biura (czy to w Polsce, czy zagranicą), ale również bezpośrednia kontrola nad zatrudnionym personelem. Z pewnością jest to duża oszczędność w administracji kadrowej firmy. Duża ilość biur jednej marki sprawia, że staje się ona coraz bardziej rozpoznawalna, a to przekłada się na zyski.

Należy jednak pamiętać, że udział we franczyzie kosztuje. Franczyzodawca udostępnia swoją wiedzę, miejsce na rynku wypracowane latami, a także potrzebne materiały do realizacji zadań. W zależności od rodzaju działalności, którą będziemy prowadzić, musimy dysponować kapitałem od 10 tyś zł do nawet 1,2 mln zł.

Ale warto skupić się na konkretach. Ciężko znaleźć galerię handlową, w której nie było by chociaż kilku marek franczyzowych.

Aby otworzyć działalność gospodarczą opartą na franczyzie, należy spełnić kilka warunków.

I tak, aby otworzyć salon z formalną odzieżą męską marki Vistula, należy dysponować kwotą rzędu 290 tyś zł. Salon z odzieżą dżinsową Levi’s to ok. 300 tyś zł na lokal oraz 250 tyś zł na pierwsze zatowarowanie sklepu.
Franczyzy odzieżowe to nie tylko pomoc w zakresie wyboru lokalu i przystosowania go do sprzedaży tekstyliów, ale również ułatwienie zakup towaru – często swojej marki lub innej, oferując przy tym pomoc w negocjacjach cen.

Gastronomia to prawdziwa kopalnia sieci franczyzowych. Zdecydowaną większość w tej grupie, tworzą kawiarnie. Przykładowo, Columbus Cafe to sieć polskich kawiarni, z których pierwsza powstała 16 lat temu w Szczecinie. W swoim menu oferuje nie tylko kawę, ale również sałatki, kanapki, muffiny i torty. Columbus Cafe oferuje swoim franczyzobiorcom pomoc przy wyborze lokalizacji i uzyskaniu leasingu na sprzęt baristyczny, pełne wsparcie merytoryczne przy sporządzaniu projektów, analiz i raportów oraz serwis informatyczny. Koszt takiego przedsięwzięcia to minimum 200 tyś zł.

Dla osób chcących rozpocząć działalność franczyzową, a nie posiadających znacznych nakładów finansowych, specjaliści i analitycy rynku polecają branżę nieruchomości. Dzięki zwolnieniu zawodu pośrednika nieruchomości z obowiązku posiadania licencji, rynek obrotu nieruchomościami stał się dostępny dla każdego, a stabilność rynku gwarantuje stały obrót.

WGN Nieruchomości to największy polski koncern obrotu nieruchomościami i jednocześnie największa sieć franczyzowowa w Polsce, w dziale nieruchomości. Posiada 2 własne oddziały i blisko 100 biur, w których zatrudnionych jest ok. 500 osób.

W ramach umowy franczyzowej, WGN oferuje swoim partnerom dostęp do najnowocześniejszej bazy ofert MLS-WGN, całe zaplecze informatyczne, szeroko zakrojoną kampanię reklamową w mediach, a także na Targach Nieruchomości w Cannes i w Monachium, obsługę prawną, a także zapewnia współpracę ze strategicznymi partnerami, m.in. Real Executives w Stanach Zjednoczonych. Przewidywana suma inwestycji to jednorazowa opłata franczyzowa (800 zł + VAT) oraz stała opłata miesięczna w wysokości 145 EUR + 320 zł, w miastach powyżej 20 tyś mieszkańców lub 105 EUR + 320 zł w miastach poniżej 20 tyś mieszkańców. Opłata nie jest związana z przychodem franczyzobiorcy. Co ważne, stała opłata miesięczna pobierana jest dopiero od trzeciego miesiąca działalności.

Biorąc pod uwagę poprawę koniunktury, co hucznie zapowiadają specjaliści rynkowi, branża nieruchomości, obok gastronomii i tekstyliów, wydaje się być, na dzień dzisiejszy, najlepszym pomysłem na biznes. Z czasem, można rozbudować sieć usług o kredyty, aranżacje i home staging (przygotowanie nieruchomości do sprzedaży lub najmu), a to zawsze dodatkowe źródła dochodu i sposób na podniesienie jakości usług i pozycji rynkowej.